Τρίτη 19 Φεβρουαρίου 2013

Καθήκοντα Προπονητή Ακαδημιών


Καθήκοντα του προπονητή παιδικών ακαδημιών ποδοσφαίρου



          Ο ρόλος του προπονητή παιδικών τμημάτων είναι συνδεδεμένος μ’ έναν μεγάλο αριθμό καθηκόντων. Πρέπει να προπονεί, να διδάσκει, να καθοδηγεί, να συμβουλεύει, να οργανώνει, να αποτελεί κέντρο πληροφοριών και διαχειριστής κρίσεων (στις προστριβές μεταξύ των παιδιών). Για να διεκπεραιώσει όμως με επιτυχία όλα αυτά τα καθήκοντά, θα πρέπει πάνω από όλα, να διαθέτει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα που να χαρακτηρίζεται από αγάπη για τα παιδιά και δικαιοσύνη, να έχει ειδικές γνώσεις και εμπειρία, γνώσεις ψυχολογίας, παιδαγωγικές γνώσεις, και ικανότητα εκπροσώπησης της ομάδας προς τα έξω.


Αναλυτικότερα, καθήκον του είναι:    

§  « Η προπόνηση »  : Το καλύτερο μέσο για την παρακίνηση των νεαρών παικτών είναι η ελκυστική και κατάλληλη για την ηλικία τους διαμόρφωση της προπόνησης.

Ένας σχεδιασμός της προπόνησης με συγκεκριμένους στόχους, κοστίζει βέβαια σε χρόνο, αλλά, αν ο προπονητής θέλει να κάνει σωστά την δουλειά του, δεν θα τον αποφύγει.

§  «Το coaching » (καθοδήγηση) : Ανάλογα με την ηλικία των παιδιών, ο προπονητής έχει να διεκπεραιώσει διάφορα καθήκοντα γύρο από το παιχνίδι. Στους πολύ μικρούς, χρησιμοποιεί μια απλή και κατανοητή για την ηλικία τους γλώσσα και επισημαίνει μόνο τα βασικά, πριν ή κατά την διάρκεια του αγώνα. Επίσης, αποτραβιέται σκόπιμα για να παίξουν τα παιδιά ελεύθερα ποδόσφαιρο, παράλληλα, όμως, είναι πάντοτε διαθέσιμος για να απαντήσει στις πολλές ερωτήσεις των μικρών και για να προσφέρει βοήθεια. Το σημαντικότερο όμως, είναι, να ενθαρρύνει συνεχώς τα παιδιά δίνοντας επαίνους.

§  « Η φροντίδα » : Τα παιδιά χρειάζονται ελευθερία. Για τον λόγο αυτό, δεν θα πρέπει ο προπονητής να λειτουργεί σαν «αρχηελεγκτής», ελέγχοντας συνεχώς κάθε παιδί. Δεν θα πρέπει, επίσης, να δραματοποιεί κάθε τι ασήμαντο και να προστατεύει τους μικρούς του σε κάθε δυσκολία. Από την άλλη, όμως, θα πρέπει να έχει εξαιρετική διαισθητική ικανότητα, για να διαπιστώσει, εάν ένας από αυτούς έχει ανάγκη «θαλπωρής» πέρα από το συνηθισμένο μέτρο.

§  « Η διαπαιδαγώγηση » : Η ελευθερία για «προσωπική δοκιμή» των παιδιών είναι πολύ σημαντική. ‘Όμως, κάθε συνειδητά υπεύθυνος προπονητής παιδικών, θα πρέπει μέσα από μια ορισμένη καθοδήγηση να προάγει συγκεκριμένα θετικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των μικρών. Εκτός τούτου, για να λειτουργήσει μια ομάδα χρειάζεται απαραίτητα να τηρεί συγκεκριμένους κανόνες συμπεριφοράς. Αυτοί οι κανόνες αποτελούν αντικείμενο εκμάθησης και αφορούν την ακρίβεια στην ώρα, το συμμάζεμα, την απουσία από προπόνηση ή αγώνα. Ανώτατος παιδαγωγικός στόχος, παραμένει, η αυτενέργεια και η προσωπική υπευθυνότητα. Αυτή η καλλιέργεια μιας πλατιάς ανεξαρτησίας, ξεκινάει, μέσα από μικρά παιχνίδια για παιδιά.

§  « Η οργάνωση » : Η δουλειά του προπονητή, θα πρέπει να περιορίζεται, κανονικά, στην ώρα της προπόνησης και του αγώνα. Αν όμως  δεν έχει την ανάλογη βοήθεια από τους υπόλοιπους υπεύθυνους της ομάδας ( διοίκηση, διευθυντή), θα πρέπει να νοιαστεί για πολλά πράγματα π.χ. για να βρει σπόνσορα για τον ρουχισμό, να οργανώσει διάφορες δραστηριότητες και τουρνουά. Ο χρόνος, όμως, που έχει στην διάθεσή του κάθε προπονητής, είναι περιορισμένος. Σημαντική βοήθεια θα μπορούσαν να προσφέρουν εδώ ορισμένοι δραστήριοι γονείς.

§  « Να δίνει το παράδειγμα » : Αν ένας προπονητής θέλει να μεταδώσει μια θετική στάση προς το ποδόσφαιρο και να τονίσει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας, θα πρέπει αυτούς τους τρόπους συμπεριφοράς και τις πεποιθήσεις να τις εφαρμόζει και ο ίδιος. Σαν τέτοιες είναι : διαφανείς και φιλικές σχέσεις, δικαιοσύνη, συνέπεια, αθλητική ζωή και ενθουσιασμός για το ποδόσφαιρο, δίκαιο παιχνίδι απέναντι στον αντίπαλο και τον διαιτητή κ.λ.π.

§  « Να επιμορφώνεται » : Πολλοί προπονητές αρκούνται μόνο στις εμπειρίες τους ως ποδοσφαιριστές και διαμορφώνουν την προπόνησή τους ανάλογα. Αυτό όμως είναι εντελώς λανθασμένο. 

Η εκπαίδευση των μικρών, δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να αποτελεί αντίγραφο της προπόνησης των μεγάλων. Ακόμη και αν αυτό κοστίζει σε χρόνο, θα πρέπει, ένας προπονητής που έχει υπευθυνότητα, να αποκτήσει τουλάχιστον τις βασικές γνώσεις για μια σύγχρονη και κατάλληλη για την ηλικία προπόνηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου